OFFROAD-GUIDE

Med några anvisningar och lite sunt bondförnuft kan så gott som alla köra offroad i en Jeep® 4x4. Kom ihåg att se över de regler och lagar för terrängkörning i det land du kör i!

VAR FÖRBEREDD

Kontrollera alltid din bil före offroad-körning. Se till att batteriet sitter ordentligt fast, att alla slangar är i gott skick och att oljor och vätskor är påfyllda, även bränslet. Kontrollera också att alla fyra däcken är i gott skick och har rätt lufttryck. Undvik att köra ensam, särskilt inte i obekant omgivning.

VAR VAKSAM

När du börjar köra offroad, tänk på att sätta bilen i 4WD om du förväntar dig en situation som kommer att kräva extra dragkraft. Det är svårt att aktivera 4WD när bilen sitter fast. Gör det till en vana att titta över motorhuven från vänster till höger så att du tydligt ser vad som väntar framför dig. Om du bara tittar på det vänstra hjulet är det stor risk att du hamnar i problem med höger hjul. Undvik att sticka ut huvudet utanför bilen för att se om något kommer (Wranglers fällbara vindruta är till för det). Många trailmasters rekommenderar att man håller tummarna uppåt och ur vägen för rattens ekrar i besvärlig terräng. Om exempelvis ett hjul plötsligt glider ner från ett stenblock kan ratten snurra snabbt och tummen kan fastna i en eker – aj! Rent allmänt minskar risken för plötslig rattrotation i bilar med servostyrning, som alla Jeep®-bilar.

TA DET LUGNT

Fart och styrka krävs inte under offroad-körning. I 4WD Low brukar Jeep®:arnas låga växlar och låga tomgångsvarvtal lugnt dra dig över hinder. I modeller med manuell växellåda är det ofta bäst att man i lägsta växeln släpper upp kopplingspedalen långsamt och låter bilen krypköra över hinder. På Rubicon Trail är snitthastigheten faktiskt inte högre än 2,5 km/tim.

SNÖ OCH LERA

När det ligger snö eller lera på underlaget är det ofta dags att aktivera ditt on-demand eller inkopplingsbara 4WD-system. Om du har ett konstant system som exempelvis Quadra-Trac II® behövs ingen åtgärd från dig. Växla till lågväxel om det behövs (Quadra-Trac® SRT® har ingen lågväxel) i djup snö, vid bogsering av tung last eller för extra kontroll vid låg hastighet. Växla inte till lägre växel än nödvändigt för att upprätthålla momentum. Om motorn övervarvar kan hjulen spinna och bilen förlorar greppet. Om bilen börjar förlora dragkraft i snö eller lera ska du vrida ratten snabbt fram och tillbaka. Det brukar bidra till att hjulen biter sig fast i nytt underlag och drar ut dig. Om hjulen inte har något grepp, STANNA. När hjulen spinner gräver bilen bara ner sig djupare. Det viktiga är att behålla rörelsen framåt.

SAND

För bättre grepp på sand ska lufttrycket minskas* under det normala trycket i konventionella däck. (Lufttrycket ska återgå till normalt tryck när de har använts under okonventionella förhållanden). Pröva 4WD i högväxel för att behålla rörelsen framåt. Beroende på sandens sammansättning kan 4WD i lågväxel och alternativa växelval bli nödvändigt. Försök göra svängarna vidare om det går. Snäva svängar saktar ner bilen tvärt och du kan fastna. Återigen, att upprätthålla rörelsen framåt är det viktigaste.

* Tala med din återförsäljare för rekommenderat lufttryck för den terräng du kör i.

BACKAR

Vid klättring i backar, kör ALLTID rakt uppåt eller nedåt. Det är alltid bra att veta vad som döljer sig på andra sidan innan du börjar köra uppför. Använd större kraft längst ner i backen. Släpp på gasen när du närmar dig slutet av backen och innan du kör över krönet. Om du får motorstopp när du kör uppför ska du backa rakt ned för backen. Modeller med manuell växellåda: använd alltid lägsta växeln i nedförsbackar. När du kör nedför en backe i lågväxel ska kopplingen inte släppas upp så att bilen rullar nedför. Sådant kan leda till svåra skador på kopplingsskivan. Låt växlarna och motorns kompression sakta ner bilen, använd bara bromsarna för att finjustera hastigheten. Använd lågväxel och det lägsta körläget om bilen har automatväxellåda.
OBS: Kör ALDRIG uppför i vinkel mot backen. Om en backe är mycket brant och du känner dig osäker på om du eller bilen klarar att köra uppför hela vägen – försök inte! Se till att bilen inte ställs på sidan mot en brant sluttning. Det kan leda till instabilitet. Terrängkörning kan vara väldigt utmanande. Kom ihåg att köra så långsamt som möjligt. Använd sunt förnuft och sätt säkerheten främst.

KRYPKÖRNING ÖVER STEN

Det finns skäl till att vi kallar det "krypkörning". Använd låg växel och fyrhjulsdrift i lågväxel och låt bilen krypköra och gå på tomgång (med minsta möjliga gaspådrag) över hinder, t.ex. stenblock eller stockar. Låt aldrig bilen grensla stenblock. En bil med 25 cm markfrigång kan inte köra över ett stenblock på 30 cm! Kör med hjulet överst på stenblocken och krypkör långsamt över dem. Bli inte orolig om du hör ett skrapande ljud. Hasplåtarna och tröskelskydden på din Jeep® 4x4 (utrustningen varierar beroende på Jeep 4x4-typ och tillvalspaket som har inköpts eller leasats) tar emot de värsta stötarna. Om däcktrycket sänks* förbättras väggreppet och punkteringar kan undvikas. (Lufttrycket ska återgå till normalt tryck när de har använts under okonventionella förhållanden). Kom ihåg att den idealiska farten för krypkörning över sten är cirka 1,5–4,5 km/tim.

* Tala med din återförsäljare för rekommenderat lufttryck för den terräng du kör i.

LÄMNA INGA SPÅR

Lämna en bättre mark efter dig än den du fann. Observera skyltar och stanna kvar på stigar och friluftsområden som är godkända för offroad-körning. Använd ditt goda omdöme för att skydda skönheten och tystnaden i området. Lämna ingenting kvar och plocka helst upp och ta bort skräp som andra har kastat. Om terrängen ser speciellt ömtålig ut, ta en annan väg. För mer information om hur du kör försiktigt, klicka på treadlightly.org. Lämna en bättre mark efter dig än den du fann.

TRAIL RATED® – ÖVERVINNER ALLT

Våra fyrhjulsdrivna Jeep®:ar är Trail Rated®, och det betyder att de kan hantera de allra flesta hinder i din väg.

TOPPEN AV SIDAN