Jeep®Compass Trailhawk har fått ett Trail Rated-emblem som vittnar om fordonets förmåga att ta sig fram under de mest krävande terrängförhållanden. Den helt nya kompaktsuven bygger vidare på Jeeps legendariska tradition av väggrepp, markfrigång, manövrerbarhet, fjädringsväg och vadningsförmåga.
Terrängegenskaperna understryks av de oöverträffade frigångsvinklarna och standardmonterade hasplåtar. Klassledande markfrigång kompletteras av Hill Descent Control och 17” terrängdäck.
I läget Active Drive Low används fyrhjulsdrift och kryputväxlingen 20:1 för Trail Rated-effektivitet i terrängen. I kombination med Selec-Terrain-systemet med fem olika drivlägen ger detta klassledande terrängegenskaper.
Helt nya Jeep®Compass Trailhawk känns enkelt igen på den mattsvarta motorhuven.
Helt nya Jeep®Compass har två innovativa drivlinesystem som ger de bästa terrängegenskaperna i klassen. Jeep®Active Drive och Jeep®Active Drive Low växlar automatiskt och omärkligt mellan två- och fyrhjulsdrift för optimalt grepp med kontinuerlig momentkontroll.
I lägena Jeep®Active Drive och Active Drive Low används stabilitetskontrollsystemet Selec-Terrain. Selec-Terrain-systemet kan ställas in i önskat väg- eller terrängläge: Auto, Snow, Sand eller Mud samt, speciellt för Trailhawk-modellen, läget ”Rock”. Systemet har konstruerats för att optimera fyrhjulsdriftsystemet för oöverträffad kontroll och framkomlighet. Det koordinerar och optimerar elektroniskt upp till 12 olika system i alla sorters terräng för bättre fordonskontroll.
Jeep®Compass Trailhawk har klassledande markfrigång (21,6 cm) och klassledande främre och bakre frigångsvinklar (30,0 resp. 33,6 grader) samt rampvinkel (24,4 grader).
Det finns tre motorer till helt nya Jeep®Compass, två diesel- och en bensinversioner. Jeep®Compass finns med en 6-växlad manuell eller segmentets första niostegade automatväxellåda. Alla versioner kommer med Jeeps fantastiska 4x4 system som standard.
Den effektiva dieselmotorn 2.0L turbo Multijet II i nya Jeep®Compass har andra generationens Multijet-teknik, fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med remdrivning. Turbodieseln på 2,0 liter ger en maxeffekt på 140 hk och finns tillgänglig med både 6-växlad manuell växellåda och 9-stegad automatväxellåda.
Den effektiva dieselmotorn 2.0L turbo Multijet II i nya Jeep®Compass har andra generationens Multijet-teknik, fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med remdrivning. Turbodieseln på 2,0 liter ger en maxeffekt på 170 hk med 9-stegad automatväxellåda.
Denna kraftfulla och bränslesnåla motor utnyttjar vår avancerade MultiAir-teknik fullt ut. Systemet varierar luftvolymen som förbrukas av motorn, vilket ger överlägsen prestanda och stark dragkraft. Den niostegade automatväxellådan som är unik för segmentet är standard på 4WD-versionen med en maxeffekt på 170 hk.
När det gäller dragning av släp så visar helt nya Jeep®Compass var skåpet ska stå. Dieselmotorn 2.0L turbo MultiJet II ger en maximal dragkapacitet på upp till 1 900 kg. Denna kapacitet är användbar för att dra allt från husvagnar, släpvagnar, småbåtar, motorcyklar och snöskotrar.